Här finns...

måndag 21 december 2009

Nu är här Vinter! Med både FO och UFO och SNÖ~ <3

Ja jösses säger jag bara! Dethär ska föreställa Göteborg. Mellan höghusen är utsikten från vår balkong så fantastisk nu... Och det snöar fortfarande! Lytcka, lycka, nyp mig i armen någon och tala om att det är sant <3



FO!



Spirogyra
Äntligen hittade jag handledsvärmare jag ville ha. Ockrafärgad alpaca från Tradera, ekologiska strumpstickor i trä från Marks&Kattens strl 2,5. Trä är ett sådant inspirerande och vänligt material. Jag har aldrig gillat strumpstickor, ljudet, känslan... Men att sticka runt, runt, flytta stickor, det har alltid fascinerat. Nu äntligen kan jag!



Vantar á la Skruttfia

Den egenspunna Solnedgången från Spinspirations fiberprenumeration bidde ett par vantar. Jag älskar kedjetvinnat garn, att göra det och att sticka med det. Så runt och fint jämfört med tvåtrådigt. Två härvor hade jag, en drygt 50 gram, och en 30. Det märktes att jag spunnit dem olika, för vardera härva räckte till en vante var.

Inget mönster. Aldrig har jag stickat vantar men vad sjutton tänkte jag.
Så svårt kan hä'la int va?

De blev olika och jag glömde dethär med spegelvänt, men det spelar ingen roll. Det viktiga var att jag vågade sticka upp garnet jag arbetat så med. I framtiden har jag ett gott hum om hur jag vill sticka tumvantar, också. Ett nöjje var det. Första ordentliga jag stickat av något jag spunnit. Vilken lycka. Alla borde prova det!

Och Falklandsull. Mmmm~ Falklandsull!


Mer Spirogyra
Ja, ja, det är fusk att visa bara en av två som FO, men det är nästan, nästan. Måste köpa ett nystan garn till för att få det färdigt. Mannen gillade spirogyran och han som alltid rynkat på näsan åt hemstickat sade med längtan i rösten att dedär, de var ju riktigt fina, han vill också ha...


Mönstret är något modifierat för att passa det mycket tjockare garnet och mannens former. En mindre repeat av diagrammet. En extra bit infuskad vid tummen för att få plats.


Så, ullfobikern har fått sig en start på dem. Drops Extrafine Merino Superwash. Han är jättenöjd med valet, men jag? Jag tycker att garnet är bland det tråkigaste som finns i ullväg. Känns som om man tickar med bomull. Resultatet känns som bomull. Lite varmare möjligtvis. Men, mannen är glad och någonstans måste det ju börja. Vi får höja toleransen framöver... *fufufu* Men nu ska jag



UFOn!


Tvåtrådigt ullgarn från Tradera, grönt grönt grönt är så skönt. Ska pillas med ett tag till, tovas och till slut bli en liten handväska. Fritt skapande utan planering alls, så vi får se hur det slutar. Provlappar är för tålmodiga människor x3


Så, med mina nya strumpstickor ger jag mig äntligen på... Sockar! Nej, jag har aldrig stickat ett helt par sockar. Eller, jo, ett par till svärmor i någon förvirrad period. Men... Nu. Nu!

Mönstret flyter fint och Fabelgarnet har legat i låda i nått år vid dethär laget. Väntat och önskat att det får bli något fantiastiskt. Färgerna får mig att mysa. Stickningen gör sig självt och hälar? Ja, det är inte alls komplicerat när man bara följer anvisningar. Skaftet kortare än beskrivningen, för min egen trivsels skull. Det ska nog bli sockstickare av mig å tillslut!



Och så obligatorisk kattbild.
Tänk att Mendel är spralligast och minst stillasittande av de bägge, och ändå är det liksom oftast han som hamnar lugn på bild! Neumann har varit stört omöjlig på sistonde vad gäller korttagning... Kvällsmys i soffan framför Criminal Minds och andra mordiska hemskheter i vintermörkret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar