Här finns...

måndag 11 januari 2010

Spinneri, spinnera~

Mitt första spinnrocksgarn.
Tretrådigt kedjetvinnat, av handkardad texcel från hälsingland. Fortfarande aningen fet, doftar underbart och har högt terapivärde. 32 meter och 13 gram.


Solnedgångsrester
Tvåtrådigt garn blev det tillslut, ett tag efter detta.
De sista grammen föll offer för läraoprocessen att använda spinnrock.


Egenfärgad ull
Zenits yllefärg. Tanken var höst, gran, vackra träd och vatten. Jag har uppenbarligen en del att lära, men det går bättre. 100 gram BFL från Spinspiration.


Spinnrock-spinning
Trampa, trampa, trampa. Knak och läder och ull mellan fingrarna... *mysrys*


...och så blir det garn.
Tretrådigt, kedjetvinnat. Ja. Jag älskar att tvinna på det viset! :)
100 gram bidde 126 meter.


Corriedale
Zenit yllefärg. Det är roligt att ändra färg på ull.


FO
Broadripple Socks i Drops Fabel. Två stycken - ett helt par!
Jag trivs med garnet.
Det ska bli fler sockar.


Virkade stjärnor
...är roliga att göra. Och jag har börjat med dem efter ju. *haha* Eller, är jag bara ute i god tid? ;D Hittade merciserad bomull från kampes i förråden, rött och fint och juligt.
Jag kunde inte låta bli.

3 kommentarer:

  1. Oj vad du hunnit med. Jag har så lite tålamod med kedjetvinning - jag tycker det blir så tjockt, vilket i och för sig beror på att jag spinner för tjockt entrådigt garn till att börja med, men det tar tid att spinna tunnt. Fast nu när jag ska sticka med 12mm så är det väldigt lagom med tretrådig kedjetvinnat. Vet inte om jag hade kunnat spinna tillräckligt tjock annars...

    Ullfärgning är hur kul som helst, jag har bara väldigt svårt för att låta ullen svalna i egen takt... det där med tålamod igen - får nog jobba lite på det ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej igen

    Du har något att hämta på min blogg

    SvaraRadera
  3. Mja, en del blev det, men mest är det mindre mängder för att se hur en spinnrock fungerar. Det går frammåt, men jämnheten får nog komma med tiden... Och kedjetvinning är mer som en drog för mig! ;D Sedan är ju jag sådan som gärna stickar med tjocka, fluffiga garner.


    Äh, tålamod kan någon annan få ha. Jag brukar förbereda med andra saker att göra emellan så att jag klarar av att hålla mig ifrån den. En bra stickning tex :)

    SvaraRadera