Här finns...

lördag 28 augusti 2010

Island

Flyget: Försenat 2 timmar.
Jättebra för flygrädda. Tristess är uppenbarligen dövande för känslor!




Lillväskan hann bli tovad innan resa!
Nu ska den bara fodras...



Álafoss. Islands garnleverantör. Härlig butik, men en bit utanför Reykjavik. Är man mest bara ute efter garn, ull och stickat blev Handknitting Association of Iceland min favorit. Priset skiljer sig inte väsentligt.

Garnet? Sticksigt som få, varmt, lätt och vackert. En drös Létt-Lopi bidde mina!

Och så, för att spinna åtminstonde lite av mina 700 gram ull inhandlades denna med också. Min lille Loki är inte tung nog för kraftig, egensinnig ull. Ullen var billig men inget för finliraren ;p Är mest till för tovning och kardningen är inte den vackraste.

Och jag har, såklart, påbörjat en lopapeysa - isländskt mönstrad tröja.
Formen blir improviserad dock, och inte traditionell.




Och så en enda härlig...
blanding
...av bilder. I oordning. Nu när det viktigaste är avklarat.

För vikingar hade yxor med sig i sängen som gosedjur!
Eller inte...



Kläääääder~
Jag tycker om mössorna.


Vacker gammal kyrka.
För tänkt så underhållande. De flesta gamla Isländska vikingarna var kristna!



Fårena. Många horn, och så stora att de sov med huvudet lutat mot backen...


Stickmaskin, spinnrock och sländor!
Fanns närvarande på var och varannat museum jag var på. :3


Handär backade jag in i.
Som tur var var han gjord av hönsnät ;D


Vill sticka...

På Island växer det citron intui citronerna 8D


På Island är det blåsigt.
KALLT blåsigt även på sommaren!
Varma eller fuktiga vindar är det inte tal om.
Klä er ORDENTLIGT, ta med alla stickade tröjor ni har ;p

Kyrkan syns i bakgrunden även på kortet ovanför detta.
Guben? Leif Eriksson.
Statyn gåva från USA till Island som tack för att de hittade Amerika...


Glad vattenstolpe

(Jag skulle inte valt dedär gardinerna till den byggnaden....)



Min pålle på ridturen.


Titta! De gillar Göteborgskex på Island också!


Skýr (något slags youghurtostgrejs) åt jag mycket av. Och glass. Glassbarer på Island vet vad det hela handlar om! Jag brukar inte gilla mjukglass, men är den som deras så javisst~ Och mixad med färska jordgubbar...

Fast bäst? Kaffe-milkshaken! Gjord på riktig espresso. Så gott, så gott.

Och hästkött var sånne massvis gott. Och så mycket gott får och lammkött.
Valkött? Blä.





Äntligen hemma

Efter en vecka med hembakt bröd, var jag tvungen att fortsätta härhemma. Och katterna, så saknade! Ja, karln också, förståss ;D




2 kommentarer:

  1. Åh, vilka fina bilder! Jag har också varit på Island, men det var 1996, ett antal år sedan, men har alltid tänkt att jag skall åka tillbaka. Ja, flygplan... Numera är det så besvärligt att checka in och passera säkerhetskontrollen, och köa vid gaten, att det är en LÄTTNAD att äntligen få sätta sig i planet, inte en DÖDSDOM. Kanske är allt krångel på flygplasterna till för att hjälpa oss flygrädda att uppskatta att äntligen få gå ombord?

    SvaraRadera
  2. Vad mkt härliga bilder:

    Älskar din gröna lillväska.
    Och din nya slända
    Undra om underkläderna i ull kliade?
    Har hört att vikingarna fick en ny skjorta om de lät döpa sig så varför inte;-) och sedan var det ju ett måste för handeln också. De flesta var nog smyghedningar när de fick chansen...
    Mössorna är också härliga och hittade nu Kissar på Island med?

    En härlig resa förstår jag.

    SvaraRadera