Här finns...

torsdag 12 augusti 2010

Jag längtar hem så jag får börja spinna den här...

Igår under en biltur fann jag Ekologisk ULL! Hos Lammkatedralen i Långhed. Hälsingefår i skiftande färger. Linderödssvin. Ko med kalv av rasen Fjällnära, så nätta och söta var de bägge två. Höns med en tupp som såg ut sådär som tuppar ska, stolt och sprättig. Härlig trädgård. Gott surdegsbröd. Det hela var sådär avslappnat, härligt och bra liksom.

Fråga kan man ju alltid om ull, speciellt när de ändå säljer skinn och garn, tänkte jag. Och javisst sålde de ull! Jag fick plocka själv i lagersäckarna på hälsingegårdens övervåning. Frossa bland färgerna, svart med solblonderade toppar, bruna nyanser, vitt... Fibrer som i vissa fall var uppemot tjugo centimeter långa! Mjukt, doftandes av får och lanolin. Pengar hade jag inte så mycket, annars hade det blivit mycket ull kan jag lova.

Fåransvarig Nina skickar med post om man hör av sig och vill köpa, så blir någon annan sugen att spinna ull från en gammal utrotningshotad allmogeras så hör av er till henne. (Säg bara till att ni ska spinna och beskriv hurdan klippt ni helst vill att den ska vara så ni inte får småplock... I vanliga fall säljer de mest lösull för att lägga i rabatter. Sicket slöseri!) Jag ska ha mer om jag gillar att spinna, och eventuellt börja sälja vidare, om någon skulle vara intresserad dvs.

De hade även fällar, lönspunnet garn och uppstickat till salu från ullen. En sådan fäll vill jag ha... Långhårig med så intensiva nyanser... Tänk den som hade mycket pengar! Är de inte fina, fårena?












I övrigt var det Lilla k på Mobackes i Bollnäs och Garntjänst i Kilafors som inte var fullt lika tråkiga som de brukat vara genom åren, men ändå ingen fantastisk hit.

3 kommentarer:

  1. Svar på din kommentar hos mig: Alltså... det faktum att jag skrev det där bloginlägget och att jag erkänner mina snabb-besök på slösurf-sidor betyder att självkontrollen vacklar. Idag var det arbetstid till fem, men jag sprider ut den till sex för att ha mindre dåligt samvete för att jag egentligen -jobbat- mindre än så...

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar utflykt. Visst är det underbart att kunna vraka och välja mellan massor och massor av ull. Fast man blir lätt ha-galen av all väldoftande ljuvlig mjukhet. Ser fram mot spinresultat så småningom.

    SvaraRadera
  3. Låter härligt med all denna underbara ull. Jag blir hagalen bara av att tittta på bilderna ocvh har ju bestämt mig för att försöka mig på att spinna eget garn så när nästa lön kommer blir det nog en slända och ull.

    SvaraRadera