Här finns...

måndag 20 september 2010

Grönt är skönt

Min senaste färgnings-session.
Blaska, slaska och leka lite.
Jaeba kallvattensfärger köpta från Karin.

Största nystanet i bakgrunden är riktigt bulky alpaca. Vunnet på sticklägrets lotteri.
Den tog inte färg som jag tänkt. Alls.
Men, kalla vinterskymningar och frostnypna äpplen... Det är märkligt hur fula misslyckanden tilltalar en när man väl tittat på dem ett tag.

Det fluffiga nystanet är mohair, sticklägersgodispåsenystan som var helt vitt och inte alls min stil. Nu är det väldigt mycket mer tilltalande.

Sjal mot garn. För olika.
Bättre att avlusta nu eller ta kontrastfärg än att ha en halvt liknande grön nyans.

Silke från tradera i tre nyanser.

Ännu ett godispåsegarn. En blå nyans som inte gav något alls.
Men ett silka/alpacka-garn är så trevligt på andra sätt...
Bidde en härlig petrol som var roligare. Svår att fånga på bild däremot.

Norsk ull från spinspiration.
Blev samma nyanser som bulky alpacan.
Ska bli spännande att se vad spinnresultat!

150 gram blek ljusgul merino från Lienes Design blev grönt, grönt, grönt!
Udda, billiga nystan med tråkig känsla kan bli fantastiska garn när de tvättats och färgat. Detta blommar fint är lättstickat.
Ska bli en sjal, sjal, sjal ;D

Sträv, tunn, tvåtrådig islandsull från Alafóss.
Var vit, blev klart fuskäpplegrön.
Slitstark ull men mer tråd än garn.

Och så får lite handspunnen falklandsull vara med på ett hörn.
Färgat med Zenits yllefärger.
Har visat det här innan, men nu ligger det i garnlådan i fin härva.

3 kommentarer:

  1. Dert finns så många härliga gröna färger och alla är lika vackra.

    SvaraRadera
  2. Vov ,snublade över hit o vad glad jag blir...vilka fina gröna färger...jag äääälskar grönt...
    Jag blir nästan avis och vill testa färga själv...men tiden ,tiden
    Ps jag har lagt ut idag jätte fintRoyal baby alpacka på härvor! kan det bli något fint ,saftigt lime grön?!

    SvaraRadera
  3. mmm~ limegrönt! Tyvärr är jag och alpacka sällan särskilt överrens... Drygt att sticka i :) Däremot alla fina lingarner, det får nog bli några nystan snart! Min handledare på praktiken har så fiiiiina hemstickade plagg i linne <3

    SvaraRadera