Här finns...

söndag 12 februari 2012

Ibland fastnar man...

...och är uppe alldeles för sent för att göra klart. Har behövt lite ledigt där jag fått begrava mig helt i slöjdande och idag bidde det av :D (Och den totala bloggdöden beror på slöjdterminer som tar för mycket tid, och plötslig mattetermin som tar för mycket hjärna xD)








Fram med mönsterkonstruktionen, ylleblandat tyg köpt på rea på bästa Tygaffären och en dragkedja från samma ställe, bomullstyg köpt på rea på tyg.se som varit hyllvärmare ett bra tag nu till foder, alldeles för mycket mönsterpappers-slöseri och en hel del provningar senare har jag nu en kjol som värmer över hela magen (och håller in den något, magen behöver komma i form xD) och räcker ner över knäna men fortfarande kan visa upp mina älskade rosenbroderade dr martens.

Knäppknappar eller hyskor å hake behövs för att ge ett ordentligt avslut, men annars är allt sytt, till och med fållen!


För de som är intresserade av mönster; rak linning, pressat till förmån till bomullstyget på insidan för så lite kli på magen som möjligt. Tre våder fram, insnitt flyttat till sömmarna. Intagen något nedtill för att ge intryck av snäv kjol framifrån. Två våder bak, förlängda insnitt för att passa in kjolen lite högre. Motveck, eller vad det nu kan kallas när jag sytt i extra tyg, bak under rumpan, mellan våderna. så jag kan traska på och gå i trappor. Studerade lodenrocken en bra stund eftersom den har ett veck bak precis som jag ville ha på kjolen. Fodringen fick fungera som toall också, praktiskt :D

PS En vacker dag ska jag lära mig hur man syr i dragkedjor på riktigt, och inte bara chansa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar