Här finns...

tisdag 14 augusti 2012

Gågator i Haga

Möte med studievägleare på lärarprogrammet fick mig att hamna på gågatan Haga Nygata mellan Hagakyrkan och Järntorget. Helt klart en gata jag missat alldeles för ofta, så många affärer jag kunde tänkt mig kika in i, men jag hade tid att passa... Och antalet caféer med uteserveringar och folk som hade saker att sälja direkt på gatan. Mycket lugnare strövande än i centrum.

Gatan har galet många antikvariat och jag hittade dessutom, lite ner på tvärgatan skolgatan, Bokrummet i Haga som säljer utförsäljningslager. Till faktiska bra priser! Flertalet hantverksböcker på både svenska och engelska och vackra böcker med bilder på allt från bonader till silver till byggnader och möbler. Ja, och en förfärlig massa andra böcker om bilar, båtar, gevär, trädgård, kultur, musik... Hjälp vad jag ska kika in där med jämna mellanrum i framtiden! Hittade boken Foga i trä, fantastiskt uppslagsverk för träsammansättningar, för hela 79 kr :D

Samt, äntligen, äntligen, en vävbok med grundläggande information om vävning. Går igenom det mesta som inte tycks finnas i en massa andra böcker jag kikat i. Vad som heter vad, hur det ska sitta, hur man varpar och så vidare. Stora Vävboken av Laila Lundell, begagnad hos Bokmalen för 80 kr och där finns ett ex till om någon annan är intresserad ;D


Nöjd för dagen, helt klart. Två böcker jag funderat på att köpa till betydligt dyrare priser på annat håll. En ny gata att ströva på eller ge förslag på var man kan ha stads-shopping av lite roligare slag än mängdbutiker i centrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar