Här finns...

fredag 17 augusti 2012

Gamla tekniker

Jag gillar gamla tekniker, har alltid varit förundrad över vad man åstadkommit för länge sedan med så simpla medel. En nackdel med att förlora sig i ny teknik efter ny teknik är att det är svårt att lära sig någon enda ordentligt. Jag kan en del hyfsat här och där och ger mig fortfarande på nya saker.

 

Nyast? Språngning. Bronsåldersteknik från början. Man behöver pinnar och garn. Jag täljde mig ett skälblad också. Uppsättningen fick bli enkel, snören runt rundstavarna som nålats fast på soffryggen. Garnet är både kardat och spunnet för hand på slända, från texel-får vars ull bara skulle bränts. Texeln har överraskat mig positivt, den jag fått tag på är krusig och lättspunnen, och ger ett garn med mycket stuns.



Sitter och lyssnar på the Deathly Hallows, kämpar på med boken (Fingervävning av Birthe Karin Fischer) ständigt uppslagen. Blandar lite här och där och gör säkerligen många fel och blandar ihop saker och ting. Längtar efter choklad. Får intern tarm-massage. Har en riktig sprattelunge.

Och ute i solen ligger 1,2 kilo Rya-ull, hälften svart hälften vit, på tork :D 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar