Här finns...

måndag 13 augusti 2012

Provtur med krokarna

Har haft sisal liggandes länge nu, köpt på någon efter-påsk-rea på Panduro. Varken slända eller rock har velat samarbeta med materialet men våtspunnet på krok fungerade utmärkt. Kroken ger såpass med kontroll och kraft att bara jag hade våta fingrar fanns inget motstånd alls. Sisalen var dock trasslig och knappast av någon kvalité för tillverkning av snöre, utan för att se ut som äggarede och dekoration.




Har även provat mig igenom de krokar jag tillverkat hittills. Ju smalare spinnkrok, desto fler varv hinner den snurra längs en vända på låret. De var dock svårare att få kraft i. För tunna, lätta fibrer skulle jag gissa att de smala krokarna är bättre medan om du ska spinna kraftigt eller hårt (som ex sisalen) så är en grov pinne bättre. En annan sak som var logisk men ändå överraskade mig var att ju rundare och slätare pinnen var, desto svårare var den att hantera. Den ville bara glida! Kantiga, grovtäljda krokar fick mycket bättre skjuts.




Vackre, vackre katten Neumann får vara med idag också :D


Sist men inte minst, Wiffy gjorde mig så glad. Det är härligt med peppande och att kunna babbla släjdande och slöjdidéer halva dagarna med folk även om de är i en annan landsände är en såndär sak internet är fantastiskt med! Har definitivt hållt igång mitt pinn-experimenterande och väckt intresset för historiskt slöjdande än mer än tidigare.

Ha en fantastisk dag nu alla därute i landet! 
(Eller, kanske en god natts sömn vid det här laget...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar