Här finns...

torsdag 9 augusti 2012

Spinnkrokar och garnkrokning

 Nerifrån och upp: Fågelbär, rönn, tall och rönn sist till höger.

Det är spam som gäller på sistonde, helt klart! Fyra krokar till klara, lekte lite med ytbehandlingar och resultatet blev vad det blev. Täljde rent, lade på duktigt med rapsolja och in i ugnen med det hela. Oljan gick åt snabbt, oljade på mer i omgångar tills träet fått ordentlig färg. Rostade pinnar någon? Nåväl, när de fortfarande var varma polerade jag upp med tunnt lager bivax. Enligt efterforskningar på internet ska värmebehandling av trä vara något man sysslade med redan på vikingatiden och en modernisering av metoden anses av många vara långt mycket bättre och miljövänligare än impregnering. Nu är pinnarna inte helt igenom professionellt värmebehandlade enligt någon konst regler alls men färgen blev härlig och pinnarna känns stabilare.

Jag älskar verkligen trärent trä, så vackra skiftningar, nyanser och levande material! Fågelbären mörknade fantastiskt i ugnen från en dassig röd-grå till mahognyvalnöt. På tallkroken kan man se märken efter barr och den tjocka rönnkroken var grånad och ful. Vax ger en så milt blänkande yta som bara fördjupar och förskönar. Jag skulle kunna prata lyriskt en stund till :D

 


Wiffy undrade hur i hela friden de var menade att användas så då måste ju en annan förklara, snabbt fulfilmat med skäggmanslaget skrålandes i bakgrunden. Har inte bestämt mig för om jag ska säga kroka garn eller fortsätta säga att jag spinner, för spinnande är det inte tal om. Dehär krokarna snurrar inte med någon fart alls som verktyg med trissor gör.


Och så till sist, det har varit för lite katter på sistonde! Neumann myser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar