Här finns...

lördag 1 september 2012

Detdär med bebiskläder






Äntligen har jag tagit mig samman och vågat mig på bebiskläder. För bra länge sedan vann jag en årsprenumeration OTTOBRE från sydilla.no och har sneglat på allt smått. Men, detdär med bebiskläder, då måste man ju vara noggrann, och inte höfta (för jag vet då rakt inte vad som passar mer eller mindre på en bebis!) och småfel blir stora. Procent ni vet.

Motivationen blev ännu en krämpa. Karpaltunnelkänningar sätter rejäla käppar i hjulet för handarbete så i två dagars tid har jag ritat och klippt mönster och mönsterdelar och sedan sneglat på dem utan att börja. Idag gjorde jag det! :D

Modell nummer 8 ur Ottobretidningen 1/2012, storlek 56 (enligt mönstret, stort jämfört med köpte kläder tycker jag...) med underbart klövertyg från tygaffären och orange interlock i gudomligt mjuk kvalité från tyg.se bidde det både en mössa och en pyjamas. Eller overall. Eller vad det nu heter. Bebisar tycks ligga i pyjamas å nattkläder hela dagarna. Endel syddes på overlocken, annat på min kära gamla husqvarna viking som änteligen har blivit lagad och hämtad. Nämnde jag att jag gillar tygaffären? Bra tyger, bra priser, underbar personal och så kan man serva upp sin gamla trotjänare! Nu kan maskinen både backa och få ändrad stygnlängd igen, för att inte tala om att alla vred är snälla.

Min tanke att rejäla tryck-knappar borde vara bra är numer ändrat iaf. Nästa plagg ska få mindre knappar, för dehär sitter lite väl bra när de är knäppta. Men vill ju kunna få ut ungen ur kläderna utan att slita! På tal om dendär ungen så akrobaterades det vilt precis hela sömnadspasset, den ville väl vara med, eller kanske var det uppspelthet för att hemsydda kläder borde vara häftigast! (Eller, hujedamig, så avskyr ungen orange å brunt. Isåfall kommer den lida bra länge xD)

Nåväl. Imorgon ska det bli orange med kameleont-tryck. Kanske något med taxar också. På måndag eller därefter kanhända jag behöver till tygaffären, för nu är jag helt inbiten! Fler mössor, nån hakklapp, mer kläder, ett bebisnäste jag läst om, sovpåse... Ohlala, maskinparken kommer att få arbeta!

Tilläggas måste att karln var mäkta imponerad. Inte trodde han att jag kunde göra så bra saker i hantverksväg (så avancerade stickningar, spinna garn, tillverka stolar, göra reliefer och alla hundra andra saker är alltså småpotatis jämfört med lite snett och vint sytt bebisplagg i stretchtyg, hurra för oinsatta ickehantverkare!) så det verkar som om jag kommer ha full tillåtelse för färgerna och stilen jag föredrar. När han såg tygerna först var det näsrynkningar och muttranden. Framgång!

6 kommentarer:

  1. så sött det blev! Ser super ut!! Fortsätt så wiffy!

    SvaraRadera
  2. Men vad fint! Vad avundsjuk jag blir, önskar jag också kunde göra sånt där. Har alldeles för lite tålamod :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir mycket lättare med två terminer slöjd på högskola i bagaget, och två olika symaskiner hemma... ;p

      Radera