Här finns...

onsdag 5 september 2012

Jag borde städa

Jag borde städa. Ja, så heter ju bloggen. Öppet kan jag erkänna att under mina år på jorden har jag ofta varit i den sitsen. Jag borde städa, gärna akut. Röror, stökigt, skitigt, damm... Med åren har jag vuxit upp antar jag, och det har blivit bättre. En dryg vecka med min far gav resultat denna sommar och jag är av med så många röror att lyckan var fenomenal! Slarvig och oordnad är jag då rakt inte, bara svårmotiverad och har alldeles för mycket prylar och saker på gång som tar tiden och orken, det bevisade jag för mig själv de dagarna ;D

Så, till detdär med att städa. Det finns alltid något som är i behov av städning. I vår lägenhet har köksgolvet aldrig blivit ordentligt rent om jag så knäskrubbat eländet. Gammal vanvårdat linoleumgolv med repor, fog på det mest korkade stället (vad tänkte golvläggarna på? En gummifog längs diskbänk och spis där man går som mest är bara fåntratteier! Gör inte så om ni ska lägga golv xp) och skrymslen jag inte orkat tänka på.

Häromdagen satte jag mig helt sonika på golvet och skrubbade hela längan från sockeln till fogen i golvet. Stålull gjorde underverk. De svarta bitarna längs fogen fick pillas rent med knappnål och detaljskrubbas med tandborste för det var fortfarande svart efter stålullsskrubbning.

Golvet efter två vanliga svabbningar...

 RESULTAT! :D
Efter utmattande hårdbehandling dvs... 
Och ja, det är smuts till höger. Som sagt, en annan dag är en bra dag ;D

 Listen längs sockeln var en hel historia för sig. Ufflala! Här har jag trott att det var själva silikonet som var sketet, eller att det kommit in under bakifrån på något udda vis. Nejnej, silkonet sitter enbart fast i sockeln. Det är alltså på inget vis fäst i golvet. Med lite pillande kunde den lyftas en aning, aning och tandborsten och en smörkniv fick bort det mesta. Vem kom på den smarta lösningen som skyddslist i ett kök? Ingen som behövt städa under den under flera års tid kan jag lova. Vanlig golvtorkning hjälper inte ett dugg där.

 Den ljusa fläcken är renskrubbad på prov, inte solkatt...

 Efteråt. 
Missfärgad foglist får man leva med, men den var guskelov inte lika missfärgad som jag trodde.

Slutresultatet lackades sedan med linoleumpolish. Förhoppningsvis kommer ytan att vara underbart mycket lättare att hålla ren framöver! Den lär inte blivit ytbehandlad på åratal innan vi flyttade in. Nu är det bara resten av golvet kvar, men det får bli en annan dag. Fram till dess kan jag njuta av att orka titta på sockefogen och golvfogen utan att rynka på näsan och önska de inte fanns.

Sköt om era linoleumgolv och glöm inte att ytbehandla dem emellanåt! Då håller de längre, blir lättare att rengöra och du blir en gladare människa för du behöver arbeta mindre :D Och undvik såpa, som enligt ungefär varenda professionell källa jag hittat har fel pH för linoleumen och sliter extra i onödan...

2 kommentarer:

  1. Snyggt! Jag älskar rent, men kanske inte att städa... Men när man tar sig ann något sådant där tufft som du gjort, jädrans vad skönt det är att titta på efteråt! Bra blev det, duktigt jobbat!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt är det efteråt! Det var itne förrän vi bott i lägenheten drygt ett år och jag av ngn anledning var tvungen att skrubba en fläck rejält som jag upptäckte hur skitigt golvet _egentligen_ var. Så ingrott är eländet. Det är en njutning att det värsta är bortgnott kan jag lova! Biten av golvet som skrubbades men inte fick polish har redan blivit skitigt, medan de polishade delarna har hållt sig rätt snygga. Jag drömmer om dagen jag orkat göra hela golvet...

      Radera