Här finns...

fredag 21 september 2012

Sovpåse - ett första försök




Har inget mönster på sovpåse men chansade lite... Vi får se vad en bebis tycker om den innan jag vet om det är en funktionell modell. Baserade mönstret på en body i strl 56 från Ottobre (mönster #1 i nummer 6/2011)

Fästningen i botten klurade jag ett bra tag på. Det finns många olika modeller online och i böcker jag tittat i. Snören vill jag gärna undvika i bebisplagg så äldre mönster skippade jag. Tryck-knappar som i tex Polarn & Pyrets kändes inte heller så roligt. Dragkedja är jobbigt att sy och borde ge en konstig nederdel, jag ville ha modell som dras upp för blöjbyte, inte öppnas i fronten.
Så, kombination av hur dragsko skulle bli, men med tryck-knapp, bidde det! :D

Tyg, mudd (känns för stor, vi får se...) och tryck-knappar från Stoff och Stil. Har suktat efter anledning att använda tyget många gånger, men kommer nog undvika så tunna och sladdriga tyger till bebiskläder i framtiden, krullade som sjutton. Jobbigt att sy i. Knappremsan är quilt-tyg köpt på mässa, likaså kantbandet i någon form av jersey, av vette sjutton vadför återförsäljare - de är så dåliga på att lämna med visitkort eller liknande!

1 kommentar:

  1. Den är så himla smidig! Jag ska ta en och skicka över snart! :D

    SvaraRadera