Här finns...

torsdag 20 december 2012

Sista gången på stan?

Tänker jag varenda gång. För, nu, nu tänker jag mest Före och Efter. Jag vet bara inte när det sker!

Lämnade en kasse kläder till F som ska till En Trappa Ned här i götet. Ett hak för hemlösa. Hittade det hela via Facebook och kände att när hemlösa inför vintern önskar sig vantar oavsett om de är udda eller ej... varför är det så svårt att få engagemang för elände i närheten av oss?

Efter lite betänketid kom jag ihåg en slags fleecevantar som var enkla att sy, samtidigt som jag rensade tygförråd och hittade fleece som inte skulle vara kvar. Lite experimenterande och ett gäng blev till.

Ska rita och skriva samman gratismönster att lägga ut här och ha i undervisning. Hoppas verkligen att kunna få in i min slöjdundervisning att tillverka för välgörenhet istället för slentriantillverkning av saker barnen ändå inte är intresserade av. Dehär vantarna i de enklaste varianterna bör mellanstadie-elever klara av utan större problem. Har även en del idéer om hur man skulle kunna utveckla och pimpa...

Ja, dessutom fick jag bebikofta av wiffy :D ska sätta knappar i innan jag visar opp ett bara :D


2 kommentarer:

  1. Förstår att det kanske snart är dags? Kontrollfreak som jag är, led jag svårt av att inte VETA när... :-))
    VÄLDIGT bra idé med vantarna! Och som du säger, att introducera den idén i skolan. Barn som redan har "allt" liksom...
    God Jul och Gott Nytt år, och lycka till i det stora som skall hända! Kram!
    :-))

    SvaraRadera
  2. Tackar, och JA, inte veta var verkligen, verkligen drygast! Men, nu är det gjort! :D Nu är det bara resten av livet kvar med ungen ^^

    Kan itne annat än hålla med. Är trött på att se allt material bara slösas på grejjer skolungarna rynkar på näsan åt och inte tycker det finns ngn större vits med om det inte blir 'som köpt' och gör bara för att man i slöjden ska göra saker. Alla möjliga välgörenhetsprojekt vore kul å haka på, speciellt sånna där ens elever kan få 'se' att sakerna kommer fram genom fotografier, skrivelser på fejjan osv, där alla lever nuförtiden... xp

    SvaraRadera