Här finns...

torsdag 4 april 2013

Minnesanteckning: färsmojjar i ugn

400g nötfärs
1-2 msk olivolja
1 msk harissa
2 pressade vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
3 varv pepparkvarn
5 varv chilikvarn

Knåda samman ordentligt, forma ngn form, lägg i ugnsform.

Lägg i

2-4 klyftade tomater
1 grovt skivad gul lök

Salta, peppra och ringla aningen fett över. Laga mitt i ugnen, 20-30 min, 250 grader Celsius.

Blanda skyn, löken och tomaten med couscous. Antingen låt couscousen svälla i skyn direkt från ugnen med lite kokt vatten, eller bara blanda m färdigkokt.

Servera med guacamole version syrlig, Krämfräsch eller limeyoghurt. Bönsallad, grönsallad också gott.

2 kommentarer:

  1. Hej hej! Är åter efter att ha limmat ihop alla bitar... :-) Din lilla vän är bra söt. Jag vet att man egentligen inte får säga så, att tjejer är söta och pojkar är coola... Men hon är väldigt söt! Jag gillar dina ugglor också, på bilden för ett par inlägg sedan. Skulle det där mönstret gå att trycka på tyg, finns det sådana planer, eller är det svårt (och dyrt?) att få till? Det är iallafall helt underbart! :-)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att se dig tillbaka! :D Och jo, jag hade tänkt vara såååå könsneutral och gudarna vet vad men det blir mycket sötnos, fina du, näääe, rosa är bra fint ändå till henne osv xD

      Vad gäller ugglorna har jag planer på att försöka trycka tyg inom ett år :D Håller på att spåna på lite olika varianter, tryckerier osv. Billigt blir det nog inte, men om ett första försök går bra kanhända jag kan trycka mer och få fram billigare tyg ^^ Vi får se, helt enkelt.

      Radera