Här finns...

fredag 7 juni 2013

Gör d' själv-idé: Blomlådor

Jag tycker att blomlådor är fasligt dyra, speciellt om man inte vill ha överdrivet plastiga. Så, med några överblivna delar av IKEA-lagerhyllor efter flytten och utan några extravaganta finsnickeriplaner... Här har ni en skissartad tillvägagångsbeskrivning.

Material:
Två hyllplan och plankbitar på sidorna de satt fast i (sågade av toppen på två hyllor eftersom de var för höga)
En skvätt linoljebaserad färg från IKEA (blev över efter målandet av dubbelsängen)
Ett gäng skruv som är självdragande (behöver inte förborra)
Livsmedelsgodkänd plastsäck (jute borde väl varit optimalt men jag gick på billigast möjligt jag hade hemma, livsmedelsgodkänd eftersom jag hoppas det inte släpper gifter under odlingssäsongen så sockerärterna håller sig ätliga :p)

Verktyg:
Japansåg (smidig liten såg att ha för lägenhetsboende)
Skruvdragare
Sliten tvättsvamp till målandet
Häftklammerpistol (älskar den!)


FÖRVARNINGAR:  
Ska lådorna inte stå på marken bör du definitivt ha en mycket ordentligare botten än vad det är i mina lådor!

Linoljebaserade ytbehandlingsmedel kan leda till att trasor/svamp mm man målat med självantänder! Förvara allt med färgkladd på i tät metallburk, eller helt täckt i vatten, om det inte görs något åt med en gång så inte huset brinner opp för er.





Tillvägagångssätt:

Sågade hylldelarna I bitar som passade lådorna jag tänkt mig. Borde ytbehandlat dem innan de skruvades samman men gjorde det efteråt.



 Drog i skruv utan att förborra, blev några småsprickor men inget nämnvärt. En eller två skruv där det kändes bra. Utnyttjade att hyllplanen var fastspikade i tvärgående virke så de blev hörnstabiliserare i lilla lådan och kunde låda övre framdelen vila på undre fram i stora lådan.




Häftklamrade fast plasten, några hål i botten och lite sand innan jag fyllde med jord.


 
 Planterade förkultiverade sockerärtor, svartöga, tagetes och ringblommor i den stora och penséer i den lilla. Band samman en spaljé av bambu jag köpte till rabatterat pris. Nu är det bara att vänta på sockerärtor att smaska på I sommar! :D




Liknande idéer borde kunna förverkligas med allt möjligt annat övergivet trä. Akta er bara för impregnerat trä om ni vill hålla det säkert för barn, djur och minska riskerna för gifter i jorden till ätliga växter. 

4 kommentarer:

  1. Vilka fina lådor! Sååå mycket mera charm än de där plastiga från IKEA! För att inte tala om de där plastiga balkongstolarna, vita och formgjutna, som finns överallt... De är för fula!
    Har precis fått The Opinionated Knitter i brevlådan. Skall ligga på altanen, dricka cider och läsa om vad Zimmermann hade att säga!
    Ha en fin helg! :-)))))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Indirekt är de från ikea, bara plastpåsarna som är annanstans ifrån :p Men jo, dedär stolarna speciellt är horribla! Det kliar dock i fingrarna, nu måste jag ha virke för mer snickerier, det är så roligt.

      Låter som en galet fantastisk stund där, hoppas resten av helgen är lika bra :D Hittills är min härligt slapp med massa bebismys ^^

      Radera
  2. Kreativiteten inspirerar o glädjer :-)

    SvaraRadera