Här finns...

tisdag 23 juli 2013

Balkongodling

Nu när vi flyttat har jag äntligen haft en balkong värd namnet att odla på. Jag är lite hippsomhapp som odlare, kommer saker upp och överlever blir jag glad :D nyttoväxter är mer tillfredsställande än de för lyst, och allt gult och orange är favoriter. Klättrar det långt är det plus i kanten.

Sockerärtor är självklara för mig, att småsmaska på. Norli är den stora sorten men den pyttelilla Tom Thumb blir nog återkommande bara för sin galet söta miniatyrstorlek! Tog ett tag på sig att komma upp bara, man får ha tålamod!

Tomaterna är någon liten sort från mor min, som glömt vad hon satt.

Hoppas på en sats salva med hemodlade ringblommor i år.

Svartöga är till enbart för ögonfägnad, tycker den är så vacker även om den inte växer på helt bra hos mig. Får söka lite mer info nästa år. Tagetesen är mest för fint den å.

Svampgurkan är vad som gör mig gladast på balkongen! Urhäftig växt som växer på galet bra. Blir det bara en gurka jag kan göra tvättsvamp av vore jag nöjd, och det kikar redan fram två honblommor :D nu måste jag bara lista ut hur jag vill att den ska fortsätta klättra.

Fjärilskrasse och rosenböna lyckades jag däremot ha död på redan i fröstadiet..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar