Här finns...

tisdag 15 april 2014

En odlingslott

Nedanför bostadsområdet finns en halvsorglig upplöjd plätt. Mitt på äng i rektangulär form har den sett rätt ovårdad och insprängd ut bra längen. En vacker dag låg dock en lapp i låddan och efter ett möte i områdeslokalen stod det klart: Odlingslotter för hyresgästerna! 

Till min stora lycka hyr jag tillsvidare alltså en 15 kvadrat stor odlingslott samt medverkar i en studiecirkel så jag har en chans att faktiskt lära mig något. För en hyresrättsboende med obefintlig vana att odla annat än hipp som happ på balkongen är dethär fantastiskt. Projektet har hittills varit något långsamt, men sådan är också den svenska odlingsvåren har jag förstått efter diskussioner och diverse böcker jag plötsligt börjat läsa.

Om två veckor ska det ha hunnit harvas och lotterna ska mätas ut, då får jag tillgång till min #10 och jag kan sätta igång på allvar. Gödsel var gruppen och skyfflade igårkväll i en hästhage (seriöst, vill du ha gödsel, försök höra av dig till folk som har hagar, det finns stor chans att de blir överlyckliga om du helt gratis kan tänka dig både skyffla och föra bort bajs från deras hagar! Har den hunnit torka till så är den riktigt bra för vad du nu vill gödsla.) och mitt lillskrott fick agera extratyngd på min rygg. Känns duktigt i musklerna idag.

Jag är löjligt besatt av en oanselig bit fult upplöjd äng just nu!
 


Förkultiveringen tar upp söderfönstren fullständigt och det pågår ett ständigt trepartskrig mellan katter, lillskrutt och mig om hur väl de ska få plats och överleva! Men snart så, med finvädret nu ska de börja skolas ut och om en sisådär två veckor får några flytta ut på lotten.

Jag driver upp småplant snabbt i min magiska pluggbox (halva kortaste tiden för att komma upp - det är magi!) och långsamt i billiga men effektiva tråg från Lidl. Det braiga med de från Lidl är att de fungerar både med plastkrukorna som följer med, och med runda torvbriketter. När saker börjarväxa till är det mjölkkartonger eller återanvända plastkrukor som gäller. Pappkrukor har jag aldrig tur med, de bara möglar och ställer till elände.

 


  

För de intresserade är årets grödor för lyst:
Texastagetes, solros och svartöga

För förtäring:
 Musselsquash, palmkål, pakchoi, gruvsallat, mizunakål, vinbärstomat, röd salladslök, mangold, sockerärt och persilja.

Lägg även till luffan, som förhoppningsvis ska ge tvättsvamp i år och diverse gamla frön som jag satte innan helgen och får se om de gror samt allt jag ska plocka åt mig från svärmorföräldrarnas trädgård. Lite gräslökstuvor, någon knopp ananasrabarber å sånne.

Vi får se vad som i slutänden faktiskt får plats på min (faktiskt) lilla lott och balkongen! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar