Här finns...

tisdag 15 april 2014

Wiffykrage - Genera Tulip


När min bästa wiffy publicerar ett mönster behövde jag sticka. Hennes mönster, mitt hemspunna garn som jag inte riktigt vågat mig på att sticka i (egenfärgad falklandsull, entrådigt snabbspunnet snarare än finspunnet). Gjorde enbart tio repetitioner av spetskanten, på stickor no 6 och därmed mycket mindre sjaldel på stickor 4,5. Det blev en alldeles lagom kragsjal för den ovanligt varma vintern och alla fina vårdagar jag ägnar åt att jaga skruttunge utomhus nu när våren härjar för fullt.

Mönstret var bra för variation av storleken (jag har inte riktigt kommit över att wiffy kan skriva mönster så bra, riktigt härlig sak att bli förbluffad över!) och hade säkerligen varit mycket lättare att sticka om jag inte haft tre busiga odjur här hemma som slogs om att hindra mig från att sticka ens ett end helt varv i taget. Några lösningar var förbryllande innan jag förstod mig på dem, men smarta när jag väl fattade.

 

(Lampskärmen är helt och hållet egenkonstruerad i ståltråd och loppistyg. Designen framtagen för att kunna ha nattlampa så jag såg barnet när det skulle ammas, utan att störa mannen som helst vill ha det helt släckt...)
 

Nu när det börjar bli varierande väder får dock dotra min använda den mer. 
Helt vansinnigt sött med en sjal lagom till en ettåring!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar