Här finns...

måndag 12 maj 2014

Efter regn på våren

Efter regn på våren exploderar det! Plötsligt ser allt grönt ut och man slipper oroa sig för eländig vattning.Det dryga är om tiden och orken man har för grävning sammanfaller med regn. Nej, man borde inte, det är ett extra tungt elände, men men. Grävning bidde hä imorse ändån!



Ett land till någorlunda definierat, men en rejäl stock som ger lä och möjligheter till klättring för de små sockerärterna (ekosort Norli)



Stencirkeln i mitten var lite liten, den ska bli större. Två stora solrosor och en svartöga som förhoppningsvis klättrar på dem är satta. Funderar på att låta det bli en orange-gul blomprakt. Lägga till minisolrosor, ringblommor, tagetes, fjärilskrasse och evt slingerkrasse.



En vardera förkultiverad av mangold och Pak Choi sattes i kål-landet, men efter att ha kollat upp lite ska nog mangolden få flytta. Hade fått för mig den tillhörde näringslukare och var på något vis kålbesläktad men nu vet jag bättre. Mållväxt med måttligt näringsbehov så den får bo annorstädes! De PakChoi som var yttepytte och inte uthärdade när jag satte ut dem trivs bra i PETflaskorna.




Ananasrabarbern från svärmorföräldrarnas trädgård har börjat ta sig, trodde den dött helt.


Jordgubbarna har börjat blomma. Banne mig om det inte är en anspråkslös och ivrig sort jag fått. Det är extra speciellt med växter som har starka anknytningar till ens liv. Lilläng, svärmorsföräldrarna, sommardagar på landet uppe på tallbacken. Så mycket som är fint och sommrigt med min karls mors familj. Sorten må vara Senga Sengana men för mig är det Lillängsjordgubbar :D

1 kommentar: