Här finns...

torsdag 7 augusti 2014

Egen deodorant

Liksom så många andra får jag, förr eller senare, klåda och utslag av ungefär varenda deodorant jag provat. Med astma och känslighet för de flesta parfymiga dofter gör det inte saken lättare att hitta något vettigt, så efter att ha läst om hur angry chicken gjorde sin egen testade jag också.

Lite variation blev det, tog de fetter jag hade hemma och såklart de dofter jag själv föredrog. Enda problemet jag hade var att tröjor som satt för tajt i armhålan kunde få fläck på grund av just fettet. Detta ledde till att jag minskat på antalet tröjor som satt för tajt i armhålan, kan säga att svett är mycket mindre av ett problem och kläder är bekvämare! Varför krångla sig i plagg som drar i armveck och sitter så det suger svett som en annan tvättsvamp?

Nu var det dags för en ny sats. Jag är ingen expert, söker inte bli tillräckligt bra för att kunna sälja utan höftar lite lagom för hemmabruk. Använde en helt vanlig tesked, inte från måttsats utan från bestickslådan.

Örtoljorna är hemdragna. Kamomillen köpte jag som te, ekologisk. Ringblomman hemodlad från förra året. Jag hällde tillräckligt med ekologisk kallpressad rapsolja (med blomsternot, inte den nötiga höstrapsoljan) över örterna för att täcka dem och lät dra i några veckor, eller månader. Rapsoljan är hållbar och härsknar inte så lätt så den är bra (och kan fås tag på närproducerad!) för örturdrag.

Vaxerna samt burken är köpta från hemgjord.se.

Deo-receptet för dagen
(Som eventuellt har för mycket doft)

2 skedar örtolja 
(en vardera av kamomill och ringblomma)
9 ploppar gult bivax
3 flagor karnaubavax
3 skedar rått kakaosmör  
(köper för livsmedelskonsumtion på hälsokostbutik, billigt och funktionabelt)

Smälte alltsammans i micron direkt i glasburken.
Tillsatte:

3 skedar maizena
3 skedar bikarbonat
2 E-vitaminkapslar (innehållet)

Rörde om ordentligt och till sist doften:

3 droppar bittermandel
5 droppar vetivertgräs
10 droppar sandalträ
15 droppar färdigblandad Citrus Sol

Och, låt svalna. Sedan är det bara att gräva ur yttepytte och gno in i armhålan. 
Gjorde mindre sats denna gång eftersom den förra (ungefär dubbelt så stor) höll i så många månader att dofterna började gå ur, speciellt allt utom vetiertgräset.


Det är helt klart värt att spendera en stund på shenet.se och kolla upp dofter man gillar samt är intresserad av. Olika dofter stannar kvar olika länge. Jag läste mig till mycket om basnoter (som är mer en tung bakgrundsdoft som kan vara något övermäktig i stora mängder eller på egen hand) toppnoter (som bör komplettera basnoterna, inte skära sig) och flyktighet (hur snabbt olika dofter försvinner, ingen vits att basera doften på något som försvinner innan man hunnit utanför dörren).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar