Här finns...

måndag 25 augusti 2014

Lotten på höstkanten

Nu är sommaren över. Kanske kommer det någon liten sista värme, men mycket har börjat blomma över, vissna, ruttna och sloka. Lotten, ja hela lottområdet, har grönskat långt bortom vad jag trodde när jag började i våras. Poppis blev det också, så häromdagen beredde de inför nya kommande år. Det börjar mer och mer se ut som en plätt riktig prunkande odlingslycka.


 Hyresvärden delade ut frön - 'mini'solrosor som skulle bli 30 cm höga. Johejdu!

 Svartkål, palmkål, grönkål, kärt barn har många namn?

 
 Skördelycka! :D Musselsquashen har jag skördat hur mycket som helst i år.


Just nu börjar jag fundera inför höstarbetet och vad som ska åtgärdas nästa år. Odlingsgruppen ska ta upp lite av det under hösten så jag känner mig inte lika skakis. Jobba med jorden och det kontinuerliga arbetet inför och efter själva odlandet känns ofta som det mest främmande när jag försökt läsa mig till alltsammans.

Vitlök, höstsådd för vårskörd, täcka över och planera vad som ska odlas var kommande år. Jag har definitivt blivit en trädgårdsentusiast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar