Här finns...

söndag 11 januari 2015

Januarisysslor - ta reda på

Ringblommorna var definitivt torra nu. Så med en kopp kaffe och ledig stund då barnet sov satte jag mig att ta kronblad och ordna inte bara desse, utan alla mina fröer.


Kronbladen på bild kommer från tre olika sorter. Från vänster heter de 'Indian Prince', 'Black-centered Orange Princess' samt en vars namn är borttappat men påminner mest om en gul variant av 'Orange King'.  Prinsen var riktigt fin ute i landet, men ack så torftigt och tråkigt resultat torkad.  Prinsessan var förvånansvärt blek. Den siste däremot blev nästan varmare gul torkad och gav många, många kronblad. Helt underbar. 



Synd bara att jag haft det lite hipp som happ och fröerna jag samlat in är i så olika stadier (någon som måhända kan informera mig hur långt gånget ett ringblommefrö ska vara för att vara grobart? Om inte annat får jag väl reda på det till sommaren...) och att sorterna växt direkt bredvid varandra. I sommar kommer det med andra ord bli spännande resultat bland ringblommorna, men jag kommer vara mer noga med urvalet av de jag tar frön av då. Och skaffa fler fina burkar på loppis. Äntligen har jag hittat anledningen att faktiskt samla på fina små burkar!


(Finns det förresten fler än jag som tycker ringblommefrön ser smått läskiga ut...?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar