Här finns...

söndag 8 februari 2015

En liten kofta



Tiden till stickning är knapp med ett Lillskrott av det vildare slaget, men innan kylan kom i höstas hann det bli en allteftersomändrad restgarnskofta (men jag har inte stickat klart plagget det är rester från ;D). Bloggade om starten förra året och är galet nöjd med färgkombon och att äntligen använt upp egenfärgat garn.

Det började med ett mönster från Drops för 2-3 år gamla barn. Jag har dock en smalis som vid tillfället var några månader mindre än två, så jag fick minska och minska och minska på antalet maskor. Den blev ändå vid! Längden ökade jag på aningen däremot, extravärme hela vägen ned över rumpan och ingen risk för glip vid magen alls. Praktiskt bör vara ledordet för att klä på barn för uteväder, något som många stora tillverkare verkar glömma. Lite för långa ärmar för tvååringar som drar av vantar hela tiden är också bra. Superwash som töjer sig en aning och blir längre är en fördel har jag bestämt mig för, de växer ikapp ett tag med barnet! (Och allt kladd de åstadkommer kan tvättmaskinen ta hand om.)




Och, precis som alla som har med små barn att göra under en längre tid - JÖSSES vad barnet växer! Bilderna är vid det här laget fyra månader gamla och, ja, tillväxten är väl som den ska, men ändå sån takt att man som vuxen har svårt att hänga med ibland. Ärmarna behöver inte vikas upp nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar