Här finns...

torsdag 10 mars 2016

Chilisarna växer

Bara några av dem alla...



 CAP1546
Sidogrenar så det är helt sanslöst.

Giant Rocoto
Hårig långsam rackare, som ska kunna bli två meter hög.

Caloro
Hur ivrig som helst att blomma redan nu.


Alltså. Jag båda rekommenderar och undanråder å det bestämdaste från att odla chili. Jag tänkte förra året att två sorter? Det är lagom. Så fick jag frön till tre till. 

I år? Ojdå, det blev visst 14 sorter. Och jag som bara har en liten balkong till dem! Man kanske skulle orka förhindra i alla fall lite av korspollineringen. 

Men oavsett vilket, så är det farligt att odla chili. Väldigt farligt. Man vill bara odla fler och fler sorter. Hot Lemon som är så god i vegetariskt och till fisk, Den Albanska är underbar i gulasch. Mulato Isleno ska vara en höjdare för mexikansk matlagning. Och Tabasco! Som man använder i Tabascosås! Så spänande! Och... 
Ja, ni hör ju själva. Tack gode tid att jag misslyckas kapitalt med tomater, för annars hade en väl varit fast i det träsket också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar